Ett är nödvändigt
Luk.10:38-42
Jesus gick in i en by, och en kvinna som hette Marta bjöd honom hem till sig. Hon hade en syster vid namn Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord. Men Marta tänkte på allt hon hade att ordna med. Hon kom och ställde sig framför Jesus och sade: “Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till.” Herren svarade henne: ”Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.”
”Du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs”. Det är svårt att förstå ett sådant ord när man befinner sig i en svår situation där man kanske inte har lösningen i sina händer.
Hur låter detta ord i öronen, på den som tvingas fly från krig och från fattigdom?
Kan detta ord ha en betydelse, när man sörjer en släkting eller en vän som försvinner ifrån en, liksom den unge Kebron?
Situationen var säkert inte lika dramatisk för Marta, den dagen hon bjöd Jesus hem till sig. Hon bodde med sin syster Maria och i texten handlar det bara om en gäst, Jesus. Men vi vet att lärjungar säkert också var med. Det vill säga att Marta och Maria hade fått besök den dagen av flera personer än det står i texten. Det innebär att det var mycket att göra.
Medan Marta var så upptagen i köket med att förbereda en måltid, satt Maria vid Jesu fötter och lyssnade till hans ord. Kanske var det så i deras tradition liksom i många andra kulturer, att när man får besök i familjen skall man inte lämna gästen ensam. Men då kom Marta och sa till Jesus: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till.”
Man kan undra varför hon kunde inte vända sig direkt till sin syster. Det kan också ha med kultur att göra. Det skulle uppfattas som att hon inte hade respekterat gästen.
Hela den här berättelsen är välkänd. Ibland har man använt den för att beskriva våra onödiga sysslor. Men i vissa kyrkor har man använt den för diakonala och praktiska uppgifterna. Men här finns mycket att tänka på, särskilt om man läser texten i speciella sammanhang.
Idag, t.ex., finns mycket som bekymrar oss och mycket som oroar oss. Man hör talas om pandemioron i världen. Man får också information om terror och mord i samhället och t.o.m. i vår närhet. Veckans händelse är ett tydligt och levande exempel på det.
En kvinna som blev intervjuad för några dagar sedan berättade att hon nästan hade tappat tron på meningen med livet. ”Varför lever vi?”, undrade hon, ”om vi hela tiden bara skall få höra och uppleva det som handlar om elände, om hat, om krig, om kris, om fattigdom osv”.
Var finner vi lösning i allt detta?
1. Vi måste bjuda in Jesus i våra liv.
Jesus var ute på besök i byarna och Marta passade på att bjuda honom hem till sig. Ingen vet exakt varför Marta gjorde det. Det verkar som det var första gången som Jesus besökte den familj som sen skulle bli vänner till honom.
Jesus är ute och det står i Bibeln att han t.o.m. står vid dörren och bultar. Han kommer och delar måltid med den som öppnar (Upp. 3:20). Vi behöver bjuda in och välkomna Jesus i våra liv, i vår värld, om vi vill att allting skall bli rätt.
2. Vi måste bidra till vårt samhälles räddning.
I vår själviskhet tänker vi ofta på att Jesu närvaro främst eller kanske enbart, skall gynna oss själva. Här ser man att det var Marta som hade bjudit in Jesus, men det är Maria som nu får den viktigaste delen, enligt Jesus. Det vill säga att vi kan bidra till vårt samhälles räddning när vi själva har Jesus i oss. Låt oss ta Jesus med oss till våra hem, till vårt samhälle, till vår värld. Då får vi flera som vi kanske inte har tänkt på, som kommer att få det som ingen kan ta ifrån dem. Det blir vårt samhälles räddning.
3. Vi måste söka Guds ledning för att kunna prioritera.
Som kristna tänker vi ofta på olika saker. Vi vill hinna med så många sysslor, så många verksamheter. Men när man tänker nu på hur livet ser ut under pandemins tid förstår man att det ibland räcker med några få aktiviteter, för att hålla kyrkan eller församlingen levande. Vi behöver Guds ledning för att se vad som är viktigt för oss här och nu.
4. Vi måste prioritera människans bästa i samhället.
När det gäller livet i samhället, visar det sig att vi ofta har ägnat oss åt för många onödiga intressen, vilket påverkar hela vår ekonomi, i stället för att prioritera människans liv. Tänk på hur många miljoner som krävs för att tillverka vapen och allt det som bara skadar människan. Var och en måste komma ihåg att den person som jag möter, oavsett vem hon är eller hur hon ser ut, är min medmänniska. Jag måste älska henne. Det finns alltid bättre lösning till våra problem än vapen, hat, hot eller bråk. Kärleken är störst.
Vissa politiska debatter som man lyssnar på, visar att man ibland missar hela poängen, eftersom man bara argumenterar rakt ut i luften mot varandra. Det handlar inte om att lyssna och lära av varandra, erkänna att den andra också kan ha rätt, utan man vill attackera det som den andra har sagt, bara därför att man inte tillhör samma parti eller samma sida, höger eller vänster. Det är det man kallar den ”politiska galenskapen”.
”Du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket”. Det är inte fel. Du gör rätt. Men det är bara en sak som behövs. Det handlar om att välja det som är bäst och som inte tas ifrån dig. Men frågan blir: Vad är det som är bäst? Hur upptäcker man och/eller väljer man det?
Svaret får vi i både dagens gammaltestamentliga text och episteltext. Mose sa till Israeliterna: ”När du är i nöd och allt detta drabbar dig i kommande dagar, då skall du vända tillbaka till Herren, din Gud och lyssna till honom … Han glömmer aldrig det förbund han ingick med dina fäder och bekräftade med ed. (5 Mose 4:29-31). Och Paulus skriver: ”Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft” (Filip. 4:13).
Min vän, det är svårt att veta vad som är nödvändigt för dig och vad du skall prioritera. Men lyssna till Gud som har ett löfte till dig och du kommer att klara det genom Jesus som ger dig kraft.
Amen!