scout3

IMG_5072
Scouter
IMG_4957

På scouterna får du lärdom och kunskap om hur man klarar sig i olika situationer både individuellt och i grupp. När vi talar om att lära sig så handlar det inte om att kunna saker utantill. I stället tror vi på upplevelsen – att lära sig genom att själv prova nya saker. Scouting handlar inte om att vara eller bli bäst, det är en aktivitet utan tävlan. Fokus är att barn och ungdomar skall testa sina egna färdigheter, utveckla sin förmåga till samarbete och att lära sig vara en bra kompis. Scouting är till stor del baserat på friluftsliv och sker till viss del utomhus.

Inom Eskilskyrkans scoutarbete får du lära dig spännande och nyttiga saker som att elda, laga mat över öppen eld och om internationella frågor och vi lär oss nya saker om natur och miljö. Den lilla gruppen, patrullen, är viktig inom equmenia-scout, precis som överallt i scoutrörelsen. Det är patrullen som agerar tillsammans. Att vara tillsammans med ledare och vänner i patrullen, att ta ansvar och uppleva kamratskap är en del av scouts profil.

Spårarscout (årsk. 1-3)

”Med svällande segel och fyllda tankar, drar vi ut, drar vi ut, drar vi ut på äventyyyyyyyyr!”
När Spårarscout möts är det oftast full fart. Kyrkan fylls då av ett antal glada barn från lågstadiet som bakar, pysslar, leker, sjunger, busar eller gör någonting annat roligt. Vi lär oss om natur och friluftsliv. Vi slutar kvällen med att släcka ner och får det lite mysigt, sjunger och ber scoutbönen och sist men inte minst, ge scoutlösen. När man åker på hajk och läger är det oftast bara några få övernattningar.

Upptäckarscout (årsk. 4-6)

Som Upptäckarscout får man börja med lite mer avancerade scoutprojekt, och man testar sina egna gränser lite mer. Samarbete och samhörighet i patrullen blir en viktigt del. Ibland har man aktiviteter tillsammans med äventyrarscout ibland själva. Nu får man också vara med på längre scoutläger. Men det är fortfarande mycket lek och skoj på scout. Vi slutar kvällen med en andaktsstund och till sist med scoutlösen.

Äventyrarscout (årsk. 7-9)

Målsättning är att äventyrarscouterna skall till viss del kunna påverka programmet och innehållet själva. Det är patrullen som tar beslut och agerar tillsammans under handledning av patrulledare. Att vara tillsammans med ledare och vänner i patrullen, att ta ansvar och uppleva kamratskap som varar är en del av equmenia-scouts profil. På Äventyrarscout försöker vi att få läger och hajk till att bli lite mer utmanade med lite ”häftigare” aktiviteter.

Utmanarscout (Gymnasieålder)

Utmanarscouter fungerar som hjälpledare på våra scoutträffar om de så önskar. Utmanarscouterna skapar sedan andra aktiviter, som de själva tar ansvar för. Utmanarscouternas program består därför mycket av läger, hajk och lite ”häftigare” aktiviteter.

Kårchef: Magdalena Dammström (magdalena.dammstrom@gmail.com, 073-989 46 15)
Ledare: Magdalena Dammström,Jenny Johansson, Roland Keller, Lydia Rönnebratt och Jonas Rönnebratt.

Inget evenemang hittades!