Predikan på nätet: Nåd och tjänst

Matt 20:1-16
Det första ordet som fångar min uppmärksamhet i dagens evangelietext är Jesus. Från honom kommer sedan en beskrivning av himmelriket.Det ordet har för många människor en klang av glädje och hopp om något bättre. När vi försöker precisera himmelriket med egna ord, så blir beskrivningarna olika beroende på vem som förklarar.  I ordförklaringen till 1917 års bibelöversättning kan man läsa följande om himmel och himmelrike: Israeliterna antog tillvaron av flera himlar ovanför varandra.

Till denna föreställning anknyter sig Paulus ord i 2 Kor. 12:2-3.

 –Jag vet en man som lever i Kristus och som för fjorton år sedan.-om det nu var med kroppen  eller utan den vet jag inte, men Gud vet det –han blev i alla fall uppryckt till tredje himlen. Och jag vet att den mannen –om med kroppen eller utan , det vet bara Gud- blev uppryckt till paradiset och fick höra ord som ingen människa kan eller får uttala.

När jag läser vidare i ordförklaringen möter mig ordparet Himmelriket eller Guds rike, den nya, gudomliga världsordning med ett nytt liv, som genom Messias kommer från himmelen till jorden. Himmelrikets medborgare kallas rikets barn. –Matt. 13:37-38 Den som sår den goda säden är Människosonen, åkern är världen, den goda säden är rikets barn och ogräset är det ondas barn.-

Då får vi konstatera att den som tror är ett utsäde. Ett frö för tillväxt. Något som kan ge människor en chans till överlevnad. Jesus ser dig som betydelsefull.

Användningen av ordet barn är ett typiskt hebreiskt språkbruk. I Bibeln möter vi uttryck som djävulens barn ,ondskans barn , dödens barn, eländets barn, denna tidsålders barn men även vishetens barn,ljusets barn,rikets barn, Guds barn. Det är delvis poetiska men också verklighetsbeskrivande ord för att beteckna den som är hemfallen åt något eller den som tillhör någon eller något. Var glad, var glad sjöng både församling och dess kör under adventets o julens gudstjänster. Vi markerar utåt med våra sångröster den inre glädjen som Guds barn. Jesus kallar oss att tillhöra himmelriket. När han talar om himmelriket, Guds rike, så erbjuder det trettonde kapitlet i Matteusevangeliet en fördjupad kunskap. Vi kan där studera sju olika liknelser. Läs dem i lugn och ro i din bibel!

Om vi hör en berättelse börjar våra sinnen att arbete runt innehållet. Liknelsen gör oss nyfikna, vi har frågor och tankar. Angår detta mig? Så tänkvärt! Inte visste jag att himmelriket finns så nära mitt i min vardag. Jag vill gå i en annan riktning. Jag vill delta!

Kristendom kan bara förstås inifrån, när man lever i gemenskap med Jesus. Lärjungarna frågar Jesus:-Varför talar du till dem( alltså folket) i liknelser? Jesus svarar:-Ni har fått lära himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Jag talar till dem i liknelser, eftersom de ser utan att se och hör utan att höra eller förstå.

Liknelsen blir en möjlig väg för den oinvigde att nalkas himmelriket, att få en ny förståelse inför dess innebörd. Kom och se! Fundera över liknelsen och möt Jesus inifrån för att sedan föra budskapet till andra och visa på Himmelriket, Guds rike, för dina vänner och bekanta.

När vi läser evangelietexten om Vingårdsarbetarnas lön så möter vi en berättelse om arbetsliv på Jesu tid. Vi har en arbetsplats,vingården, en arbetsgivare som letar efter arbetare och ett torg där arbetarna väntar på att bli daglönare. Lönevillkoren presenteras av arbetsgivaren som skäliga. En denar för en dags arbete var vanligt. På den här tiden förekom tre olika valutor i Palestina: de officiella romerska, olika provinciella mynt och så de lokala judiska. Denaren var ett romerskt silvermynt. Arbetarna får betalt i den tidens hårdvaluta. Så långt allt väl. Det var tydligen mycket att göra i vingården, för jordägaren söker folk för anställning vid dagens början; klockan nio,tolv,femton och sjutton. Alltså vid fem tillfällen. Kanske druvorna hade nått en mognad som gjorde att skörden måste ske just denna dag. Fanns det risk för att skörden annars skulle förloras i ett annalkande oväder?

Arbetsdagen blir inte lika lång för alla. Några arbetar tolv timmar och några bara en timme. Löner utbetalas som jordägaren lovat men alla blir inte nöjda. De som arbetat många timmar får sin avtalade lön, medan de sist anställda med en timme i vingården också får en denar. Precis som idag styr tillgång och efterfrågan ekonomin. Lärare X har arbetat 20 år och ser att en nyanställd får samma lön. Det är inte alltid så lätt det här med anställningar och löner varken på Jesu tid eller idag. Häxan Avundsjuka ser sin möjlighet att så frön till ovänskap. Solidariteten mellan vingårdsarbetarna sattes på prov.

Den här liknelsen ger mig tankar om vår egen arbetsmarknads villkor. Vem anställs och vem blir utanför? Vilka löner utbetalas och på vilka villkor? Vilket fördrag har vi med udda personer i vår omgivning? Vem vill vi försörja med de tillgångar vi har? Jag menar att Jesus ser mycket jordnära och praktiskt på våra liv. I himmelriket,Guds rike, finns bland många andra dessa frågor som jag nyss nämnde. Jag tycker mig uppfatta att Jesus ser utanför min och troligen din vardagsegoism. Profeten Jesaja utrycker Herrens ord :-

Mina planer är inte era planer och era vägar inte mina vägar.

Jag fann en frågespalt på nätet där en juridiskt och fackligt kunnig person besvarade bekymrade, ekonomiskt utnyttjade, språkligt fattiga människors frågor. Följande läste jag:

hej,

jag har jobba fr.2010.10.01 till 2011.02.14 som städerska.min cheff har garanterad 30 tim. per vecka.blir 120 tim.per månad. Jag har inte varit betalas enligt kontraktet, och i februari de sa att jag inte kommer att fungera eftersom fungerar inte längre.jag har inte betalla a/kassa och jag har 2 barn. Jag kan göra nu, vem jag ska kontakta? Kan någon hjälpa mig?jag kan inte prata mycket bra svenska…och jag hoppas att Kan någon hjälpa mig, jag är registrerade nu till ams.jag vill jobba jag bor i stockholm  tack..jag hoppa att du ska
svaret på mitt problem..tack .

Hade den här människan funnit nåd, känt sig behövd, behandlats med respekt? Nej, jag tror inte det? Det var knappast himmelriket hon upplevt.

I Guds rike finns det stor plats för omsorgsfrågor. 5Mos. 24:15 säger:-Du skall ge honom hans lön redan samma dag, före solnedgången, ty han är fattig och i trängande behov av den. Annars kan han klaga över dig inför Herren, och du får en synd att svara för.

Jag antar nu att dagens bibeltext har förklätt vår Herre till jordägare och företagare i vingårdsbranschen. Det är inte en jordägare som ligger på latsidan. Han är mån om sin trädgårdsodling. Vår Herre vill ha människor i sin vingård. Han är mycket aktiv och söker dem tidigt på morgonen till sent på dagen. Jesus söker just dig. Guds ord säger utan att ange år, dag,klockslag (2Kor 6:2): -Nu är den rätta stunden, nu är frälsningens dag.

Tiden är inte slut. Det finns en början för vingårdsarbetare, även om det skulle vara i elfte timmen. Jordägaren vill ha dig med i sin gemenskap. Han är inte intresserad av profiten. Han ger en skälig lön. Han vet att inte alla står på torget klockan sex och söker arbetsgemenskap och försörjning. Vår jordägare ser att alla sorters. människor behöver en plats, en tjänst. De som står och hänger vid torget till sent på dagen bär säkert en längtan till något bättre. De nöter inte bänken vid torget för att det skulle vara så skönt. Flaskan under bänken ger en klen tröst oavsett århundrade. Jordägaren ser en inre potential även hos arbetare som inte vågar ta för sig och är så sent ute att de troligen knappast har vågat hoppas på ett arbete och inkomst den dagen. Du som är den som vi säger plikttrogna, utbildade, medvetna, tidigt-ur-sängen-människan får också vara med i Guds stora vingård. Jordägaren ,vår Herre, ser att det finns kvaliteter hos alla arbetare att utveckla i vingården.

Jag vårdades på ett sjukhus en gång. Vid kaffestunden råkade jag bli lite bekant med en udda person. Jag noterade att de flesta undvek honom. Jag tyckte att han var  rolig att prata med och en eftermiddag sa han:–Du förstår att jag är en gammal drogmissbrukare. Han berättade för mig att det där att få ett jobb när missbruket motats bakåt inte var det lättaste och vid min sista fängelsevistelse bröt chefen på avdelningen mot alla regler. Han gav mig frigång mot att jag arbetade upp hans trädgård. Jag älskar svettdrivande arbete som motar mina tankar på droger. Chefen var den bästa, klokaste människa jag mött och min trivsel med livet var som ett barns, när jag grävde i hans trädgård. Jag skötte mitt arbete perfekt och lönen var låg i pengar räknat men mat och husrum fick jag. Jag är nykter numera och längtar intensivt till ett rejält kroppsarbete.

Idag söker Jesus arbetare till gemenskap och mening. Mänsklig millimeterrättvisa får vi glömma, frikostighet och överlevnad blir en regel för den som vistas i Guds stora vingård. Herrens godhet och nåd är egenskaper som vänder på värderingar när du går i tjänst hos honom. Himmelriket är nära!

Amen!

Predikan av Sverker Grohp

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.