Vi och Klimatet – Klimat ABC

Klimat ABC kvällen är utformad för alla oss som känner att vi kanske inte riktigt har koll på hur klimat definieras, vad som påverkar klimatet, hur det fluktuerar över tid, möjliga orsaker till den avvikande utvecklingen senaste 50 åren, hur man kan definiera klimatavtryck och titta in på vilka delar som vi kan påverka och storleken på vår gemensamma utmaning. Låter det komplicerat? Var inte orolig vi är inga experter utan kommer till största delen hålla oss på svensk grundskolenivå. Det blir en blandning av fakta, lek och samtal.

Vår ambition som kristen kyrka är att lyfta klimatfrågan till någonting mer än tekniska och politiska lösningar. Som kristna ser vi att vi har fått ett förvaltaransvar, som är svårt att leva upp till. Vi tror dock på en god Gud, som inte dömer någon utan kan hjälpa och som vill oss väl. Med denna klimatkväll hoppas vi kunna förmedla hopp genom att se vad vi kan göra enskilt, som grupp och samhälle.

Vill du hellre delta digitalt? Då kan du följa klimatkvällen direkt på S:t Eskilskyrkans youtube-kanal (länk till livesändningen). Om du vill bidra med dina tankar och idéer behöver du vara inloggad på youtube för att kunna skriva i kommentarsfältet.

Denna kväll är en av fyra klimatkvällar. Man kan delta på alla eller välja själv vilka man vill delta i utifrån intresse. Ingen anmälan behövs. Arrangemanget är gratis, men det blir en avgift för fika.

De andra träffarna har följande tema:

6/9 Hopp eller förtvivlan – Har du funderat på hur man ska tänka? Hålla fast vid hoppet eller acceptera situationen? Denna kväll samtalar vi runt detta.

13/9 Vill du veta mer om Eskilstuna kommuns plan, vad kommunen gör för klimatet och hur du kan vara med och bidra på ett positivt sätt är detta en kväll för dig.

20/9 Grön kyrka – vad är det? Om du vill  reflektera över hur vi kan förhålla oss till olika klimatutmaningar och vad vi kan göra tillsammans i samhället, som kyrka och som individer är detta en kväll för dig.

aug 30 2021
Expired!