Predikan på nätet: Medmänniskan

sverkerMatt. 5:38-48
Ibland känns det smärtsamt att läsa en text från evangeliet. Vissa delar går lätt att ta till sig och upplevs som viktiga förhållningssätt i en ”må bra kurs”, andra känns lite arbetskrävande och somliga avsnitt upplevs mycket provocerande. Jag måste erkänna att dagens evangelietext har ett innehåll som i sitt allvar får min puls att öka. Det är raka besked från Jesus som evangelisten Matteus förmedlar. Jag får den där tanken när jag läser på noggrant, och det bör man väl göra, att Matteus har väl inte missuppfattat Jesus? Nej, det vill jag inte tro. Budskapet vi möts av handlar om situationer som du och jag mycket väl kan hamna i. Du kanske redan när vi läste texten kände igen något du varit med om i ditt liv. Just det, varit med om i våra liv eller något som troligen kommer att hända. Det är så frestande att förandliga och lägga budskapet på en abstraktionsnivå som liknar hyllvärmaren i en offentlig organisation. Men vi kommer inte undan. Problemet,det utmanande, är att Jesu ord inte är något som du eller jag bara kan råda andra att ta på allvar. Det gäller oss själva.

Vilket förhållningssätt skall jag ha? Hur skall jag handla? Hur lyder jag Jesus? Hur taktisk skall jag vara eller hur omedelbart ärlig kan jag vara mot bibelordet eller finns det ett för mig, med mina av tid och rum beroende kunskaper, dolt budskap? Vi hade en gång en ung man i den här församlingen som i välmenande syfte gick in på en numera nedlagd pub och försökte vid bardisken förmedla ett bibelord. Han fick då frågan av en besökare om han kunde följa med ut på gården. Naturligtvis, och ute på gården fick vår vän genast en smocka. Han vände andra kinden till enligt dagens text och fick då en smocka till. Nu fick vi något att tänka på. Hur mådde vår unge vän i efterhand. Ja, han hade ett förlåtande och positivt synsätt på tillvaron så han kunde med fattning och viss humor berätta om händelsen. Så naiv han var kan man väl tycka, men visst behövs det människor som är beredda att ta sitt kors och inte tystnar i trängda lägen. Många människor tycker och tänker så rätt men håller det för sig själva. Jesus säger i Matt 5:14-16: – Ni är världens ljus.En stad uppe på ett berg kan inte döljas,och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset. På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen.

Blygsamhet är tydligen inte alltid en dygd. Jesus uppmanar och ger möjligheter till dig, mig att vara medmänniska. Jag vill nog tro att våldsverkaren på puben dagen efter funderade över sitt liv och eventuellt gick in i en förändringsprocess. —–Nu tyckte ni nog att predikanten tänkte för positivt. Ja, men är det inte så det skall vara. Vi skall se på våra medmänniskor som fadern gör.” Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig”, hörde vi i textläsningen.

För ett antal år sedan var jag på ett möte organiserat av Kristna Fredsrörelsen. Vid det tillfället var det en ung man som på något sätt studerat det här med att om någon slår dig på den högra kinden så vänd den andra till. Han menade att det här var en försvarsteknik i pacifistisk anda som fanns redan på Jesu tid. Han beskrev det som ett praktiskt råd för hur man vrider på huvudet och duckar åt sidan för att undgå misshandel. Vi fick som mötesdeltagare pröva tekniken i ett övningspass. Finns det någon mening i att bara stå still och bli sönderslagen var hans fråga till mötesdeltagarna. Han kunde inte tänka sig att Jesus menat det. Nej, Jesus vill inte att någon skall bli slagen och misshandlad. Han tänker på ett annat sätt om människor. Han tänker och ser på oss med kärlek i blicken, inte bara på den lydige och gode, hans värld är öppen för alla som vill vara medborgare där. Jesus ger oss möjligheter att påverka vår omgivning till godhet, kärlek, frihet och förlåtelse. Han vill att våra innersta tankesätt skall vara präglade av det som vi möter i denna söndags texter. Jesus förmedlar ett budskap med en inre styrka som gör det möjligt för människor att leva tillsammans. Solen skiner över alla och regnets välsignelser delar alla människor. Jesus vill att människor skall kunna möta varandras blickar med tillit. Vi behöver inte anstränga oss för att upptäcka andra synsätt som förmedlas i vår värld. Det händer att religionstillhörighet blir tvingande. Försöker du lämna ett sådant sammanhang kan det kosta dig livet. Liknande synsätt finns även i politiska sammanhang. Det lär vi oss från våra historieböcker och nutida nyhetsmedia.

I Bibeln möter man tanken om att vara barn som något mycket bra. Du är son, dotter till någon och det upplever du säkert som en glädje. Visst känner jag en inre glädje när tankarna om det jag upplevt hos mina föräldrar kommer. Jesus har gett oss ett uppdrag att älska våra fiender och be för dem som förföljer oss. Om du går in och tar den uppgiften så blir du en av vår himmelske faders söner. Vilket härlig gemenskap i det hemmet! Jag har personligen vad jag vet inga fiender men jag har läst om och hört talas om stora, allvarliga hat- och fiendeörhållanden. Förföljelse har jag inte heller upplevt men det beteendet är vanligt i vår omgivning. Vi alla här idag måste ändå förhålla oss på något sätt till de här allvarliga företeelserna. Jag har en känsla av att det inte är så där helt lätt att älska fiender och be för dem som förföljer. Ja, vi tycker väl att det går bra när vi gör det å andras vägnar. Hur skulle vi tänka om det vore en del av våra egna liv. En fiende som kanske vill skada oss fysiskt, en större grupp människor som skriker okvädningsord, hotar, trakasserar våra barn och till och med fördriver oss från våra hem. Nu tänker jag att älska handlar om ett förhållningssätt i både glädje- och konfliktsituationer. Ett sätt att tänka om andra människor, att aldrig betrakta den andre som bara ett odjur. Det är faktiskt så att även din s.k. fiende är en människa. Ett ex. på detta tankesätt fanns hos kungen av Wessex , anglosaxarnas kung Alfred under slutet av 800-talet. Danerna ledda av vikingahövdingen Guthrum var en plåga för befolkningen i södra och sydöstra England. Alfred som ledde motståndet lyckades besegra hedningen Guthrum. Alfred hade vad vi idag skulle kalla fredsförhandlingar med vikingen efter det avgörande slaget. Guthrum blev inviterad till dessa samtal med ett 30-tal av sina bästa krigare och blev väl omhändertagna under mer än en veckas tid. Det slutade med att Guthrum lät döpa sig och antog den tidens kristna seder. Alfred gjorde honom till sin gudson. Den andliga storhet som Alfred gav exempel på ledde till en begynnande fred med de plundrande, mördande nordmännen. Det var nog så att många vikingar hade en inre längtan till att bli accepterade som europeer och bli upptagna i den kristna gemenskapen.

Vi kan förbereda oss inför det svåra genom att redan idag i en lugn situation tänka medvetet på Jesus egna ord. Jag vet att flera yngre personer bär på armband med bokstäverna WWJD (What would Jesus do).Vad skulle Jesus göra blir översättningen. En bra ide bland flera andra i mental förberedelse. Jag inser att vi kan ta till oss dagens text i tre olika avseenden. Det första blir den mentala förberedelsen. Naturligtvis kommer ditt tänkande om hämnd,förlåtelse, omtanke, rätt och fel, att älska, kärlek, Guds omtanke, att påverkas. Du blir förändrad i ditt sinne. Du handlar nu utifrån Herrens ord till dig. Där kom det andra som en följd av det första. Du drivs av en inre önskan att omforma din vardag.Så det tredje är att dina värderingar sprider du till andra och blir en levande del i ett omfattande förändringsarbete. Hat, förföljelse är något som försvinner där Jesus och hans vänner slår läger. Låt mig citera poetens tankar om detta.
Det finns ett hav som ingen ser
Det finns en grav där ingen dör
Det finns en sol som ej går ner
Det finns en strand i varje själ
Och om du vill ditt väl förstå
Och vara fri när molnen går
Så bygg en värld, en värld att leva i
Nu gäller det ditt liv, ditt eget liv
Det finns en värld som ej förgår
Det finns ett brev som ingen läst
Det finns en vind som allt förstår
Det finns en frihet utan sår
Och om du vill ditt väl förstå
Och vara fri när molnen går
Så bygg en värld, en värld att leva i
Nu gäller det ditt liv, ditt eget liv
En sång om frihet
Grekisk originaltext: D Christodoulou (”Kaimos”)
Svensk text: Bo Setterlind

Vi gör klokt i att lämna motmänniskan. Ett nytt ord men jag tror att ni förstår innebörden. Så mycket bättre att gå med Gud, att leva med andra, dela villkoren på det praktiska planet. På 60-talet sjöng vi som är lite äldre många gånger ”No man is an island-Ingen människa är en ö”. Det kändes rätt då och är fortfarande mycket rätt. Den kristna gemenskapen får inte bli en slutenhet för människor. Upplev glädjen i att dela din upplevelse av Guds ord med andra, ta det där steget ut på djupt vatten, gå på skör is, bygg broar gjorda av omtanke, osjälviskhet och gemenskap till en värld där det är tillåtet att älska!

Jag tittade lite på ordet love i en engelsk uppslagsbok. Jag förstod att love har med orden älska, kärlek att göra. En komplex fysisk erfarenhet av stark attraktion, intensiv önskan eller begär, livlig uppskattning, glädjefyllt intresse för en annan person, grupp eller institution. Vanligen karakteriserat av ömsint uppskattning, medkännande förståelse, beundran och lojalitet med avseende till objektet. I kristen tankevärld säger vi att Gud är kärlek. Det är frågan om en evig, allomfattande, välvillig, uppoffrande kärlek som är själva essensen av Gud. Hans kärlek till människan är den grund vi har och lever med i den kristna etiken. Så ungefär läste jag i mitt uppslagsverk. Idag skiljs vi åt efter gudstjänsten som medmänniskor.
Amen!

Predikan den 21 augusti 2016 av Sverker Grohp

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.