Main menu:

Månadens förbönsämne

Vi ber för höststarten av våra verksamheter.

Prenumerera på notiser

Email:

Sök på sidan

Kontakta vår pastor

Du kan nå pastor Josef Nsumbu på tel 070-313 06 01 eller e-post josef@eskilskyrkan.se

Gilla oss på Facebook

Andra kyrkor i Eskilstuna

Equmeniakyrkan

Övriga länkar

Notisarkiv

Månadsarkiv

Predikan på nätet: Medmänniskan

good-samaritan-came-to-him21 Mose 4:8-12
Kain sade till sin bror Abel: ”Kom med ut på fälten.” Där överföll han sin bror Abel och dödade honom.
Herren sade till Kain: ”Var är din bror Abel?” Han svarade: ”Det vet jag inte. Skall jag ta hand om min bror?” Herren sade: ”Vad har du gjort? Din brors blod ropar till mig från marken. Förbannad skall du vara, bannlyst från marken som öppnat sin mun för att ta emot din brors blod, som du har utgjutit. Om du odlar marken skall den inte längre ge dig sin gröda. Rastlös och rotlös skall du vara på jorden.”

Luk. 10:23-37
Sedan vände han sig till lärjungarna och sade enbart till dem: ”Saliga de ögon som ser vad ni ser. Jag säger er: många profeter och kungar har velat se vad ni ser, men fick inte se det, och velat höra det ni hör, men fick inte höra det.”
En laglärd som ville sätta honom på prov reste sig och sade: ”Mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?” Jesus sade: ”Vad står det i lagen? Hur lyder orden?” Han svarade: ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.” Jesus sade: ”Det är rätt. Gör det, så får du leva.” För att visa att han var rättfärdig sade mannen till Jesus: ”Och vem är min nästa?” På den frågan svarade Jesus: ”En man var på väg från Jerusalem ner till Jeriko och blev överfallen av rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom, och sedan försvann de och lät honom ligga där halvdöd. En präst råkade komma samma väg, och när han såg mannen vek han åt sidan och gick förbi. På samma sätt med en levit som kom till platsen; när han såg honom vek han åt sidan och gick förbi. Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande. Han gick fram och hällde olja och vin på såren och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer och gav åt värden och sade: ’Sköt om honom, och kostar det mer skall jag betala dig på återvägen.’ Vilken av dessa tre tycker du var den överfallne mannens nästa?” Han svarade: ”Den som visade honom barmhärtighet.” Då sade Jesus: ”Gå du och gör som han!”

Ny termin
Välkommen till en ny termin i S:t Eskilskyrkan. Vi har haft en sommar med olika aktiviteter. Många har varit ute och rest, en del har fått bo mitt i naturen i sina stugor eller i husvagnar, många andra har varit hemma och en hel del också har jobbat hela sommaren. Nu är vi tillbaka till det som man skulle kunna kalla ”det normala livet. Vi får hoppas att det skall bli en fin termin för oss alla här efter alla glada sommarminnen.

Men sommaren har inte bara varit en rolig tid. Vi har hört talas om flera hundratals migranter som har drunknat igen i Medelhavet. Vi hörde också om explosionen i Kina, med många människor som miste sina liv. ”Boko Haram” har fortsatt sätta skräck i människor i Östra Afrika och IS:s massaker i Mellanöstern har inte kunnat stoppas. Diktatorerna i många länder, särskilt i Afrika, har fått mer stöd så att de kan fortsätta förtrycka sina folk och döda alla dem som försöker kritisera deras regim, medan stormakterna har ökat sin plundringstakt av mineraler, olja och många andra naturtillgångar i dessa länder, där fattigdom och misär bara ökar.

Här hemma i Sverige har vi fått höra om många äldre som har blivit rånade, om kvinnor som har våldtagits, om skottslossningar i vissa städer och även om mord på fredliga människor. Det närmaste till oss är mordet på IKEA i Västerås. Man blir helt rädd när man inte vet hur den som jag bor nära till tänker eller hur den person som jag möter beter sig.

Förra året hävdade FN:s ledare att jorden hade blivit mycket säkrare att leva på. Jag undrade då vad de hade grundat sin bedömning på. Nu sägs det från samma organisation att världen är mycket blodigare idag än någonsin under hela den mänskliga historien. Det känns jobbigt att få höra. Men hoppas att den nya terminen kan bli en helt annorlunda tid för dig och för mig.

Temat
Enligt kyrkoalmannackan har denna söndag, som också blir startsöndagen för vår nya termin här i S:t Eskilskyrkan, ett viktigt tema: Medmänniskan. Berättelsen om den goda samariten i dagens evangelietext börjar med en fråga som en laglärd ställde till Jesus: ”Vem är min nästa”? Vi kan ställa oss samma fråga här: Vem är min medmänniska?

Föra året gjorde jag en liten reflektion kring ordet ”medmänniska”. Jag insåg då att begreppet var helt speciellt och kanske bara finns på svenska. När man vet att en kultur uttrycks bl.a. genom sitt språk, finns det hos varje folkgrupp vissa ord som karakteriserar dess kultur. Här skulle jag vilja säga att ordet ”medmänniska”, liksom ”lagom” och kanske några till, kännetecknar från början den svenska kulturen. Men jag vet inte om vi tänker på det när vi talar om ”svenskhet”.

Som kort påminnelse, ”medmänniska” består av två delar: ”med” och ”människa”, vilket betyder ”den som man är människa med”. Med andra ord, utan den andra är man själv inte en människa. Det betyder att en människa inte finner meningen med sitt liv utom i/genom en annan människa.
Den stora fråga som vi kan ställa oss då: Hur ser vi på varandra? Hur betraktar jag den som sitter bredvid/framför/bakom/mittemot mig? Hur ser jag på den person som jag möter i staden, på bussen, på tåget, på planet, på jobbet, i skolan, i affären osv?

Den första familjedrama som Bibeln berättar för oss om idag var nästan som en profetia om det som vi ser under vår tid. Kain, storebror, bjöd Abel, lillebror, till fältet. Där överföll han honom och dödade honom. Orsaken var: bägge två hade burit fram var sin gåva till Herren. Abels gåva godkändes av Gud, men inte Kains. Ingen vet exakt varför Kains gåva inte blev accepterad. Då blev Kain vred och sänkte blicken. Det handlade om avundsjuka. Det är exakt samma problem som gör att människan idag reser sig mot sin nästa. Vi är inte beredda att acceptera varandras olikheter. Vi kan inte begripa att någon annan blir välsignad och inte vi. Mångfalden har också blivit en oro för oss och många av oss tror att vår nästa, vår medmänniska inte är annat än en fiende, ett hot mot oss. Det kan man förstå när man ser allt det som händer i vår närhet idag.

Det var nästan en liknande situation då banditer överföll mannen på väg från Jerusalem till Jeriko, enligt Jesu berättelse. De slet av honom kläderna, misshandlade honom innan de försvann. Alla vek åt sidan och gick förbi, trots att de också var judar som den mannen. Vi kan inte dra en hastig slutsats och döma dem. Kanske var de rädda att rövarna fortfarande kunde befinna sig i närheten. Även om de hade en betydande position i sitt samhälle (präst, levit) kunde de inte rädda mannen. Räddningen kom från en främmande person (en samarit) som tillhörde ett folk som inte hade goda relationer med mannens folk (judar).

Av familjedramat i GT och berättelsen om den goda samariten i NT kan vi lära oss två stora saker:

– Vi måste acceptera varandras olikheter
Kain brukade jorden och Abel var herde. De var olika. Inför Gud välsignades Abel men inte Kain. Ibland sägs det att det berodde på att Kain inte hade offrat ett djur, utan markens gröda. Här tänker man på den judiska traditionen, där blodsutgjutelsen skulle få en avgörande plats i försoningsfrågan. Men den gåva de offrade här hade en annan betydelse. Med andra ord, det kunde handla om djur eller om frukt. Men problemet hos Kain blev att han inte accepterade att Abel blev välsignad och inte han själv. Kanske skulle han bli välsignad en annan dag då Abel kanske inte skulle få något svar på sin bön, vem vet? Så är det också för många som inte vill se andra människor få någonting och då vill de förstöra allting, eftersom de är avundsjuka.

Rövarna på väg mellan Jerusalem och Jeriko är precis som de våldsverkare som vi möter på gatan i våra städer just idag. De är också som de som rånar våra äldre i deras hem. Så är det även med regeringar och länder vars politik bygger på exploatering av länder som blir fattigare och fattigare.

– Vi måste ta hand om varandra.
Gud ställer frågan till Kain: ”Var är din bror?” Den frågan ställs oss idag: Var är Ukraina? Var är Syrien? Var är Irak? Var är Kongo? Var är Eritrea? Var är Sydsudan? Var är Afghanistan? Var Venezuela? Var är Kuba? Var är …? Vi har stora resurser för att kunna stoppa vilket krig som helst i världen. Tillsammans har vi alla möjligheter för att kunna ge mat till alla människor på jorden om vi vill det. Det går att skapa fred för alla människor på jorden. Men tyvärr, fattigdomen ökar varje dag och världen har blivit mycket blodigare än någonsin tidigare i den mänskliga historien.

Ibland är det svårt att tala om världen. Den blir för stor för vår lilla/lagom församling, S:t Eskilskyrkan. Man känner sig så liten att man kan säga: ”Jag orkar inte. Jag har ingenting att göra. Det är inte jag som kan lösa det.” Men allting måste börja där jag står. Det lilla jag kan göra måste jag göra. Den goda samariten har mycket att lära oss om vi verkligen vill ta hand om varandra:
–  Han tog sig tid för att stanna hos den överfallna mannen, medan vi alltid har bråttom. Våra sysselsättningar för att skaffa oss pengar har blivit mycket viktigare än människans liv. Vi måste ha tid för varandra!
–  Han tänkte inte på vem det handlade om, utan han såg bara en människa. Idag agerar vi olika, beroende på vem det handlar om. Även lagen ibland tolkas olika beroende på vem det handlar om. Rasism, ”religion- ism” öppnar vägen för ett obegripligt barbari idag.
–  Samariten lyfte upp mannen på sin åsna och tog honom till ett värdshus och skötte honom. Idag är det många som överges av samhället. Många tusentals gatubarn i de länder som plundras av stormakterna och många äldre i rika länder glöms bort även av de egna.
–  Han betalade med sina pengar, medan vi nästan bara tänker på oss själva när vi får pengar. Idag har själviskheten och egoismen blivit våra bästa vänner så att allt det man gör för sig själv tycks vara billigt, medan det lilla man skulle kunna göra för andra bedöms mycket dyrare.

Guds kärlek – vår kärlek
Budskapet verkar tungt att börja en ny termin med. Jag ser det i era ansikten hur ledsna ni blir. Därför vill jag komma med en lösning. Dagens episteltext ger oss den. Det räcker nästan att man bara läser den så som den är utan någon kommentar, under hela den nya terminen:
”Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud. Men den som inte älskar känner inte Gud, eftersom Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek hos oss: han sände sin ende son till världen för att vi skulle få liv genom honom. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder” (1 Joh. 4:7-10).
Amen!

Predikan av Josef Nsumbu
13:e söndagen efter Trefaldighet
2015-08-30

Skriv en kommentar