Main menu:

Månadens förbönsämne

Vi ber för Sveriges framtid.
Vi ber för en vit jul.

Prenumerera på notiser

Email:

Sök på sidan

Kontakta våra anställda.

Du kan nå pastor Josef Nsumbu på tel 070-313 06 01 eller e-post josef@eskilskyrkan.se
Musiker Stefan Silversten på tel 0732-511 412 eller e-post stefan@eskilskyrkan.se
Ungdomsdiakon AnnaMaria Rose på tel 073-444 53 39 eller e-post annamaria@eskilskyrkan.se

Gilla oss på Facebook

Andra kyrkor i Eskilstuna

Equmeniakyrkan

Övriga länkar

Notisarkiv

Månadsarkiv

Predikan på nätet: Kallelsen till Guds rike

pred_wLuk. 14:15-24
En av gästerna, som hörde detta, sade till honom: ”Salig den som får vara med om måltiden i Guds rike.” Jesus svarade: ”En man skulle ha en fest och bjöd många gäster. När festen skulle börja skickade han sin tjänare att säga till de inbjudna: ’Välkomna, allt är färdigt.’ Men alla hade de någon ursäkt att komma med. En lät hälsa: ’Jag har köpt en åker och är tvungen att gå och se på den, förlåt att jag inte kan komma.’ En annan sade: ’Jag har köpt fem par oxar och måste ut och se vad de går för, förlåt att jag inte kan komma.’ En tredje sade: ’Jag har just gift mig, så jag kan inte komma.’ När tjänaren kom tillbaka och berättade detta greps hans herre av vrede och sade: ’Gå genast ut på gator och gränder i staden och hämta hit alla fattiga och krymplingar och blinda och lytta.’ Och tjänaren sade: ’Herre, jag har gjort som du befallde, men ännu finns det plats.’ Då sade mannen till sin tjänare: ’Gå ut på vägarna och stigarna och se till att folk kommer hit, så att mitt hus blir fullt. Jag säger er att ingen av alla dem som först blev bjudna skall få vara med på min fest.'”

Sommaren är här! Maj och juni är två månader med många bröllop i Sverige. Igår var det många som satt framför TV:n för att följa det som hände i Stockholm. Prins Carl-Philip gifte sig med sin Sofia. Även i mitt hemland planerar man bröllopsfester mest under dessa månader då man vet att det är torrtid, vilket innebär att det inte regnar. Den 30 juni blir det trettioett år sedan Mamma Elisabeth och jag gifte oss. Jag vet att det också finns många andra som firar sina bröllopsdagar under de här månaderna. Även om det kanske inte var under de här månaderna som ni gifte er, vill jag i alla fall gratulera alla par som finns här idag.

Dagens texter talar om bröllop, om fest. Tänk om vi skulle ordna en stor fest här. Vi lagar mycket mat, vi dukar bord, musiken spelar, men sen kommer ingen till den. Vi kommer säkert att bli besvikna.
Men tänk också om du hade varit i Stockholm i går, och du skulle ha fått höra Kungens vakter komma till dig, fast du inte hade väntat dig det, och de hade sagt att kungen räknar med att också du skall komma in i slottet och vara med på prinsens bröllop. Hur skulle du ha reagerat? Kanske hade du ställt dig frågan: ”Varför jag?” eller kanske skulle du ha sagt: ”Jag har inte planerat det, jag har inte min bästa kostym/klänning.” Vi vet att här i Sverige klär man sig fint nästan bara när det blir dop, bröllop eller begravning!
Att plötsligt bli bjuden till en fest skulle i många andra länder kännas som en ära. I Kongo, mitt hemland, om det var i ett politiskt sammanhang (i dag) skulle man kanske börja misstänka korruption, eller att man kan bli förgiftad, eftersom den sittande regimen ibland använder den metoden för att bli av med sina motståndare.

Jesus var bjuden till en farisé i Jerusalem. Medan de satt vid bordet med andra gäster fick han se en man som led av vatten i kroppen. Han botade honom. Händelsen blev ett levande ämne under bordssamtalet. Då passade Jesus på att tala till dem som var med vid bordet och sade att det var bättre att bjuda dem på måltid som inte hade möjlighet att ge någonting tillbaka. (Luk. 14:14). Då sa en av gästerna: ”Salig den som får vara med om måltiden i Guds rike”. Det är nästan samma ord som i Uppenbarelseboken, där himlen presenteras som en samling i glädje, en kärleksfest: ”Saliga de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid” (Upp. 19:9). Den gästen tyckte också att det kommer att bli fint i himmelen. Då började Jesus berätta om en man som hade ordnat en fest. Han hade bjudit ett visst antal personer. Men när allting var klart fick han återbud från samtliga inbjudna. De som har nämnts i texten är säkert bara några exempel, när man tänker på berättelsens fortsättning.

Vad kan vi lära oss av den här berättelsen?
– Berättelsen gäller först de som tror
Den här berättelsen handlar först om dig och mig, vi som redan har sagt ja till Herren. Det handlar om alla som en gång i tiden accepterade att vara med i kyrkan. Att bli bjuden betyder inte att man måste vara med. Men berättelsen visar att den första inbjudan måste ha blivit accepterad. Det är exakt det system som man har här i Sverige med ”o.s.a.”, där det står att man skall svara om man kommer eller inte. Enligt judisk sed brukade ett nytt meddelande skickas efter inbjudan, när festen var iordningställd. Men när den slutliga inbjudan kom hade andra intressen tagit över. Det betyder att de ”ursäkter” som de inbjudna kommer med inte verkar vara övertygande, eftersom i den judiska traditionen, t.ex., köpte ingen en åker utan att först ha sett den, inte heller en oxe utan att först ha prövat den (v. 19). Ett bröllop var också någonting som man planerade i god tid. Vi ser här att ursäkterna inte låter så trovärdiga. Det handlar först om den egna viljan. På samma sätt kan vi också se hur vi prioriterar i dag. Det gudomliga kommer ofta sist när annat tar första platsen i livet. Kyrkan har tappat sin plats i samhället och man är beredd att välja bort den när man får andra erbjudanden (marknad, idrott mm).

– Öppen himmel – öppen kyrka för alla.
”Gå genast ut på gator och gränder i staden”, sa festens herre till sina tjänare. ”Hämta hit alla fattiga och krymplingar och blinda och lytta”. Den kategorin av människor som Jesus väljer i sin berättelse visar att när de starka sviker skall kyrkan vända sig till de svaga. Det var t.o.m. grunden för den latinamerikanska befrielseteologin: ”Kyrkan på de fattigas sida”. Josua i Sakarjas bok representerar alla dessa svaga, dem som anklagas, dem som förtrycks, dem som blir dömda, dem som är bortglömda, dem som känner sig smutsiga. Det är dem som Herren sätter på tronen och till dem han ger nya kläder med kungligt märke (Sak. 3:1-7). Fattigdomen betyder här svaghet. I vår församling har vi som årets tema: öppenhet. Vi måste försöka arbeta hårt för att kyrkan skall vara öppen för alla människor. Vi vill inte ha en klasskyrka, en segregerad kyrka, en ”vi och dem- kyrka”, utan en öppen kyrka för alla.

Tjänarna skickades först ut till stadens gator och gränder, ändå var huset inte fyllt än. Herren skickar dem på nytt ut på vägarna och stigarna, det vill säga på landsbygden. Han vill att alla folk, oavsett vem man är, var man kommer ifrån eller hur man ser ut, skall komma så att huset blir fullsatt. Det visar sig att det var en stor fest som han hade ordnat och besvikelsen måste ha varit stor efter alla inbjudnas återbud.

När jag ser tomma kyrkor i Sverige undrar jag om detta budskap inte gäller det moderna Sverige här och nu. Det är klart att människan utvecklas. Teknologin förändrar världen så fort att man knappt hinner hänga med. Detta gör att kyrkan hamnar mitt i en stor konkurrens. Ibland måste vi kompromissa när vi jobbar för att göra kyrkan attraktiv. Jämfört med idrott eller bio eller konserter hamnar kyrkan ofta längst ner i prioriteringen. Ibland måste man flytta eller helt enkelt ställa in gudstjänster p.g.a. nya aktiviteter som drar folk i samhället, och organisatörerna väljer precis samma tider som kyrkorna brukar hålla sina gudstjänster på.
Det är klart att vi måste kämpa för att det också skall bli roligt i kyrkan. En tråkig kyrka är en kyrka som man inte vill inte gå till. Men måste kyrkan verkligen upplevas på det sättet? Ser vi inte att detta kan handla om en fälla för kyrkans folk?

Jesus för alla!
Det finns mycket som man skulle kunna säga kring dagens tema. Men avslutningsvis vill jag betona att
– Jesu budskap först och främst vänder sig till dig som redan har fått hans kallelse. Men frågan är: är du med?
– Jesu budskap är också för dig som kanske inte har bestämt dig än. Nu öppnar han dörren även för dig. Du behöver inte tänka på vilka kläder du har på dig och hur du ser ut. Välkommen så som du är!
– Jesu budskap riktar sig också till alla andra som inte är här. Dem skall vi också kalla (Joh.10:16). Huset skall fyllas. Vårt mål skall vara att kyrkan fylls med folk. Det måste bli trångt. Vi skall inte fortsätta att sälja kyrkor utan vi skall bygga ut de gamla och bygga nya. Det är detta som kallas ”goda bekymmer”.
Nu när sommaren sätter fart, låt oss se den här tiden som ett tillfälle för att komma ut, vittna om Herren Jesus, genom ord och gärningar, och låt oss kalla folk till hans stora fest.
Amen!

Predikan av Josef Nsumbu
(2:a söndagen efter Trefaldighet)
2015-06-14

Skriv en kommentar