Predikan på nätet: Helgon

ängelMatt. 5:1-12 (s.17442 i Psalmboken)
När han såg folkskarorna gick han upp på berget. Han satte sig ner, och hans lärjungar kom fram till honom. Han började undervisa dem och sade:
”Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket. Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade. Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet. Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade. Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet. Saliga de renhjärtade, de skall se Gud. Saliga de som håller fred, de skall kallas Guds söner. Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket. Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profeterna före er tid.

Alla helgons dag
Alla helgons dag är en kristen högtid som firas till minne av helgonförklarade personer. I gamla tider kom kyrkorna överens om att fira den högtiden den 1 november varje år. För många länder blev det också då en helgdag. Men sen beslutades det att man skulle fira den högtiden en lördag mellan den 31 oktober och 6 november och namnet på 1 november ändrades till Allhelgonadagen. De ortodoxa kyrkorna, däremot ville inte fira den på hösten utan den första söndagen efter pingst, och den skulle vara en åminnelsedag för alla martyrer, liksom det firades till exempel i Antiokia.

Vad är ett helgon?
Ett helgon är i princip en avliden person (inte en levande) som anses ha levt i särskilt djup gudsgemenskap och som efter olika prövningar av instanser i kyrkans hierarki (särskilt den katolska och den ortodoxa) kanoniserats. Den protestantiska kyrkan accepterade inte den traditionen från början, dvs. efter reformationen. Men den Lutherska kyrkan kom tillbaka till den lite senare.

På 1000-talet infördes ”Alla själars dag” den 2 november, dvs. dagen efter Alla helgons dag. Det blev en dag då man skulle minnas sina bortgångna anhöriga. Då firades Mässan för de döda, vilken kallades ”Requiemmässa”, eftersom man önskade de döda “requiem aeternam”, det vill säga “evig vila”.

Idag tänker vi inte så mycket på helgonen, utan vi ägnar hela helgen åt våra nära och kära. Det sätter då en speciell färg på båda dagarna med mycket känslor. Ljus tänds och man håller böner och påminns om kärlek mellan oss människor. Men ingen vet exakt hur det är för de avlidna och hur det blir för oss när vårt jordiska liv tar slut. Därför kan vi betrakta Jesu ord på berget som ett svar, en lösning.

En positiv bild
Genom sin bergspredikan visar Jesus att Guds vilja är att vi alla skall vara saliga. Hans tal låter som en tröst, en välsignelse, men också som en utmaning, en rekommendation. Att vara fattig i anden, att sörja, att bli förföljd och skymfad är ingenting som man skulle vilja önska sig. Det är en situation som man blir tvingad till. Men hos Herren garanteras man tillhöra himmelriket, bli tröstad, bli mättad, se Gud, kallas Guds barn. Vårt ansvar är då att vara ödmjuka, att söka rättfärdighet, att vara renhjärtade, att hålla fred särskilt nu när vår värld skakas av blodiga konflikter. Det här är ett måste för oss alla. Resultatet blir glädje och jubel, eftersom man blir stort belönad som alla andra som gick före oss i tro.

Det är den positiva bild som Herren vill att vi skall bära i våra liv. Bekymmer blir stora om man inte vet hur det blir efter döden. Men genom Jesu uppståndelse vet vi att det finns någon som är över allting, även döden, och som garanterar oss en god framtid. De som gick före oss blir en referens för oss i allt vad de gjorde.

Salig är du!
Även om ”Alla helgons dag” är en dag med mycket känslor, en dag då vi tänker på våra nära och kära som nu är borta, måste den också bli en dag då vi får ta oss tid för att tänka på oss själva och på andra människor, särskilt dem som har det jobbigt, de sjuka, de hemlösa, de fattiga, de som flyr sina hem pga. krig mm. Vi får också vara tacksamma att vi lever av Herrens nåd. Vi måste tänka på varandra, stödja varandra, trösta varandra och be för varandra. Ty, Jesus vill att vi alla skall få det bra. ”Salig är du”, säger han till dig just idag.

Alla Helgons dag
2015-10-31