Predikan på nätet: Ett nådens år

IMG_4443_Eskilskyrkan_15_weSak. 9:9-10
Ropa ut din glädje, dotter Sion, jubla, dotter Jerusalem! Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kommer han, ridande på en åsna, på en ung åsnehingst. Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim, alla hästar i Jerusalem. Krigets vapen skall förintas. Han skall förkunna fred för folken, och hans välde skall nå från hav till hav, från floden till världens ände.

Upp. 3:20-22
Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig. Den som segrar skall jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag har segrat och sitter hos min fader på hans tron. Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!”

Joh.18:36-37
Jesus svarade: ”Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.” Pilatus frågade: ”Du är alltså kung?” Jesus svarade: ”Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.” Pilatus sade till honom: ”Vad är sanning?”

”Hosianna – Hosianna!” Det är en jubelsång. ”Hosianna – Hosianna!” Alla längtar efter en ny tid, alla hoppas på befrielsen, alla vill ha fred. En konung kommer, han som skall förändra allting. Han är Messias.

Varför kommer han? Hans eget svar är: ”Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.”
De här orden klingade i Pilatus öron och fick honom att ställa frågan: ”Vad är sanningen?”

Hur låter dessa ord för oss idag, när våra tankar vänder sig mot Betlehem, när många längtar efter jul, när föräldrar och släktingar börjar planera för olika festligheter, när många barn längtar efter julklappar, när affärerna hoppas på en rekordvinst i år igen?

”Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen.” Vad betyder det idag, när många makthavare är beredda att sätta eld på sina egna medborgare, när många stormakter vill vinna så mycket pengar som möjligt genom vapenhandel, när många människor tvingas fly från sina länder p.g.a. krig, när även trygga länder skakas av olika terrorattacker?

Jesus, den efterlängtade Messias, som hela Jerusalem sjöng ”Hosianna” för, när han red in i staden innan han blev korsfäst, hamnade i ett slags rättegång hos Pilatus, en falsk rättegång, kan man säga. ”Så du är judarnas konung?” frågade Pilatus honom, och Jesus svarade med en fråga: ”Säger du detta av dig själv, eller har andra sagt det om mig?” Pilatus fortsatte: ”Jag är väl ingen jude. Dina landsmän och översteprästerna har överlämnat dig åt mig. Vad har du gjort?” Då svarade Jesus: ”Mitt rike hör inte till denna världen … Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen.”

I ett ockuperat land, blev Jesus anklagad av sina egna landsmän. Det är det man skulle kunna kalla förräderi. Så är det också med många av de krig och väpnade konflikter som vi hör talas om. Folk från samma land som bråkar med varandra. Ibland är det bara en liten minoritet som vill bestämma över alla andra och för många blir det jättejobbigt när de inte blir accepterade av sitt eget folk och i sitt eget land utan blir tvungna att ge sig iväg och fly.

Jesus Kung
Pilatus som själv fick erkänna att han inte befann sig i sitt eget land, utan att han bara representerade en ockupationsmakt, visste inte vem Jesus var. Hans frågeställning visar både hans okunnighet och hans nyfikenhet. Men han befann sig egentligen framför konungarnas kung. Det var om denne som Profeten Sakarja hade talat i dessa termer: ”Ropa ut din glädje, dotter Sion, jubla, dotter Jerusalem! Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, seger är honom given… Jag skall förinta alla stridsvagnar … Krigets vapen skall förintas. Han skall förkunna fred för folken …”

Hur många makthavare begriper verkligen vad som händer i deras omgivning och visar intresse för att skapa fred? Hur många i vår tid förstår, att frälsningen kommer från Jesus? Hur många längtar efter att Messias skall ingripa? Det här var ett messianskt budskap till ett folk som längtade efter befrielse, fred, lycka, nåd, liv. Men det var ett okänt budskap för makthavarna, förtryckarna.

Jesus för sanningen
Samtalet mellan Jesus och Pilatus byggde på makt och sanning. Jesus var en kung vars makt skulle grundas på sanningen. Pilatus blev förvirrad när Jesus berättade för honom att han var född för att vittna om sanningen. ”Vad är sanningen?” frågade Pilatus (Joh. 18:38).

Medan felaktiga bedömningar, falska religiösa heresier, konstiga budskap i politiken får stora konsekvenser för många människor, kommer Jesus hit och talar till dig och mig i dessa termer: ”Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.”

Jesus kommer för att vittna om sanningen. Han är den sanning som kommer till världen. Medan lögnen tvingar sig in med krig och konflikter, för att göra stora vinster på andras bekostnad genom exploatering, orättvisa och förtryck, ställer sig sanningen framför dörren och bultar på den.

Låt oss ta emot honom, leva med och i honom. På det sättet försonar vi med honom och med varandra. Då kommer vi att skapa fred på hela vår jord, till allas glädje!

(1:a söndagen i Advent)
2015-11-29