Main menu:

Månadens förbönsämne

Vi ber för höststarten av våra verksamheter.

Prenumerera på notiser

Email:

Sök på sidan

Kontakta vår pastor

Du kan nå pastor Josef Nsumbu på tel 070-313 06 01 eller e-post josef@eskilskyrkan.se

Gilla oss på Facebook

Andra kyrkor i Eskilstuna

Equmeniakyrkan

Övriga länkar

Notisarkiv

Månadsarkiv

Predikan på nätet: ”Att växa i tro”

 I veckan fick vi hem en tidning med trädgårdstips. Jag bläddrade på och så hittade jag den här sidan med en intervju med ett par trädgårdsmästare. Det som fick mig att stanna upp var det här citatet: ”Växter är som dagisbarn, de behöver näring, bra miljö och kärlek”. Så fortsatte det: ”Dessutom krävs jämn bevattning. Man kan inte lämna en odling och resa bort. Man måste fokusera”, Eskilstuna-Kurirens bilaga ”Villa och Hem” 2011-05-18.  Jag tänker att detta också kan sägas om tron och det som är den här söndagens tema om att växa i tro. Mycket av det som gäller för det som växer i en rabatt eller i ett trädgårdsland, det gäller också för trons växt. Det som gäller för ett dagisbarn det gäller också för tron.

Det vi kan påverka är de förutsättningar vi ger det vi sår och planterar att växa. Själva växandet står utanför vår kontroll. Bibeln uttrycker det som att ”Gud ger växten”. 

 Näring, bra miljö och kärlek. Jämn bevattning och ett tydligt fokus.  Översatt till trons liv handlar det bl.a. om den näring som bön och reflektion, bibelläsning och samtal, omsorg och engagemang utgör. Jag tänker att en bra miljö handlar om gemenskapens resurser och möjligheter. Att söka den miljö som gudstjänstliv och församlingsliv är, därför att mötet med andra gör skillnad. Kärlek är omsorg. Den omsorg vi får ge och den vi får ta emot. Så gäller målmedvetenhet och uthållighet – det som trädgårdsmästaren talar om som att ”fokusera”.  ”Man kan inte lämna en odling och resa bort”. Trädgårdsmästaren vet att det inte går att be blommorna att klara sig på egen hand. Ta en paus! Jag är tillbaka på ett par veckor. Jag har annat som är lika viktigt som detta. Hur blir det då med det han sått och planterat?

Tron är inget ting. Inte en sak. Inte något för alla tider givet. Tron lever med samma förutsättningar och med samma utsatthet som allt annat liv.

 När Jesus säger – som det allra första i texten – att ”Jag ber för dem”, så är det ett uttryck för att Jesus också vill växandet. Jesus vet om våra förutsättningar. Han vet om det livet – har känt det i sin egen kropp. Så vänder han sig till Gud med sin bön för oss. Jesus bär på en erfarenhet av att det Gud förmår gynnar livet. Det gynnar växandet.

 Hela texten andas insikt och omsorg. Jesus uttrycker att allt i världen inte vare sig hyllar eller gynnar livet. Världen, i den mening som Jesus använder ordet, är full av skuggiga platser och hotfulla inslag. Jesus talar om ”världen” som närmast ett nödvändigt ont. Här finns vi. Det är här vi är satta att leva. En värld präglad av en massa galna val. Där det som varit bäst för en del har ofta gått före det som varit bäst för helheten. I detta lever vi, och vi har anledning att se upp med, av vad vi lever.  Vad är det vi bildligt talat matar livet med av värderingar och synsätt, språk och relationer?  Allt är inte gott för oss.

 Det tycks som om inget duger när Jesus talar om världen. Som om allt är av ondo. Som att Jesus helt och hållet vänder ryggen åt det som är vårt livsrum. Det var ändå in i den här världen som Gud sände sin son Jesus Kristus. Johannes berättar att det var för kärleken till världen.  Jag tänker att det i denna kärlek till världen finns samma omsorg som när Jesus säger att han ber för oss. Det är inte så att Gud vänder bort ansiktet från oss. Vi lever inte i en gudsövergiven värld även om mycket av det som är och händer inte bär Guds signum. Utgångspunkten är att Gud vill men att vi väljer och att vi många gånger väljer bort det som är bäst för oss.

 Trädgårdsmästaren i tidningen jag refererat till har rätt när han säger att ”man måste vara fokuserad” – uppmärksam på vad vi väljer och vad vi väljer bort. Evangelium till oss den här söndagen är Jesu ord och löfte att han ber för oss. Du är inte glömd! Gud har sitt ansikte vänt till dig! Av hans kärlek till världen lever vi.

 Det som gäller för det vi odlar och för dagisbarn, det gäller också för tron: ”de behöver näring, bra miljö och kärlek”. Jesus ber för dig! Ta det till dig! Så får vi be Jesus beskydda och bevara den planta som tron utgör!

Amen.

 Text: Joh.17:9-17

Kommentarer

Kommentar från Telva
Tid: 6 maj, 2017, 10:26

Bra predika!

Skriv en kommentar